Kuitspieren trainen, hoe doe je dat?

In de meeste sportscholen vind je twee, maximaal drie apparaten om de kuitspieren trainen. Veel mensen denken dat je de kuiten alleen maar kan trainen met de apparaten die in de sportschool staan, maar ik ga het hier over oefeningen hebben die je ook gewoon thuis kunt doen! 

Kuitspieren trainenDe meeste oefeningen worden met je eigen lichaamsgewicht gebruikt als weerstand, de meest ideale weerstand dus! Heb je het gevoel dat je meer kan dan alleen je eigen gewicht? Gebruik dan dumbbells of gewichtsschijven voor de halters en doe deze in een rugtas. Het is de bedoeling om de spieren bewust te beschadigen, en ze laten groeien als de spieren weer gaan herstellen.

Aangezien de kuiten wel het een en ander gewend zijn, zul je ze zeer intensief en met veel variatie moeten trainen. Door ze telkens op hun donder te geven en de intensiteit van de oefeningen te vergroten, krijg je grotere en sterkere kuiten. De intensiteit van de oefeningen kan je verhogen door:

  • Meer gewichten en meer herhalingen tijdens de oefening.
  • Drop-sets: Voer de oefening uit op een redelijk zwaar niveau totdat je niet meer kan. Voer daarna de oefening uit op een wat lichter niveau totdat je niet meer kan. Herhaal dit telkens totdat je de oefening doet zonder gewicht, ook dan ga je door totdat je niet meer kan.
  • Super-sets: Meerdere oefeningen achter elkaar uitvoeren zonder een rustmoment tussen de verschillende oefeningen te houden.

Ook kan je variatie in de oefeningen brengen door de stand van je voeten te veranderen. Door de stand van je voeten te veranderen, train je steeds een ander deel van je kuiten. Door bijvoorbeeld de voeten recht naar voren te houden, train je de hele kuitspier, door de tenen naar elkaar te laten wijzen train je de buitenkant van de spiergroep en als de hielen naar elkaar toe wijzen leg je de nadruk op de binnenkant van de spiergroep.