Hoe kun je de hamstring trainen?

De hamstring is de grootste spier van je lichaam, ook een van je belangrijkste. Echter vergeten veel mensen die te trainen of weten ze simpelweg niet hoe het moet.

Hier zie je de vier beste tips om je hamstring te trainen:

DeadliftDeadlift: Ga met je gezicht naar de halter staan. Buig je rug niet, zo voorkom je blessures. Pak de halter met gestrekte armen vast en zorg dat je benen horizontaal staan. Als de halter zich op de hoogte van je knieën bevindt, hef je je bovenlichaam en strek je die naar boven. Houd dit twee seconde vast en laat de halter weer zakken.

 

Good-Morning

Goodmorning: Met de goodmorning train je je hamstring en je bilspieren. Gebruik niet te zware gewichten, als je deze oefening regelmatig doe dan is een gewicht ineens een stuk zwaarder dan je denkt. Doe de oefening net zoals op het plaatje staat.

 

 

Seated leg curl: Ga op het apparaat zitten zoals op het plaatje, strek je benen Seated-Leg-Curlen pak de stoel vast. Het voetkussen moet aan de onderkant van je kuit zitten. Klem je bovenbenen vast. Adem in en buig je benen, adem uit als je je benen weer terug beweegt naar de beginpositie.

 

 

Lying Leg Curl gefixtLying leg curl: Ga op je buik liggen en omklem de handvatten met je handen. Strek de benen en plaats je hielen onder de rollen/kussens. Als je inademt buig je de knieën en probeer met je hielen de billen te raken. Adem uit als je de beweging weer terug hebt op je beginpositie. Met een gecontroleerde beweging ga je terug naar de beginpositie.

 

 

Warming up

Vergeet nooit een warming up te doen! Zo voorkom je blessures en scheuren in je spieren/pezen! Hieronder zie je een makkelijke manier om je hamstring alvast warm te maken:

Ga op je rug liggen, kom overeind met gebolde rug vervolgens en probeer met je handen zo ver mogelijk naar voren te wijzen. Als je met je handen bij je tenen kan, probeer je tenen vast te pakken en jezelf iets naar voren te trekken. Rek je hamstring niet helemaal uit want dan krijg je scheuren in je spieren. Houdt tijdens de oefening je knieën gestrekt.