Eet jezelf naar een lang en gezond leven

‘An apple a day keeps the doctor away.’ Kan het echt zo simpel zijn? Kan gezond eten ervoor zorgen dat je een lang en gezond leven hebt? Kunnen bepaalde voedingsmiddelen vervelende kwaaltjes tegengaan? Veel voedingsconsulenten zijn het erover eens; Ja. Van de juiste voeding kun je zeker langer en gezonder leven. Ouder worden we allemaal, maar de kunst is om dit zo gezond en fit mogelijk te doen.

De schijf van vijf

We zijn er allemaal mee opgegroeid. De schijf van vijf. Als je iedere dag uit tenminste alle vakken iets nuttigde dan eet je gezond. Inmiddels is deze schijf iets achterhaald, maar het idee van gevarieerd eten blijft populair. Je lichaam krijgt op deze manier alle voedingsstoffen die het nodig heeft en je hebt minder de neiging om te grijpen naar ongezond voedsel. Voedsel waarvan je dik en futloos van word.

Doe-het-zelf dokteren

Er zijn mensen die zweren bij hun kruidentuintje in de strijd tegen ziektes en vervelende kwaaltjes. Zo staat gember bekend om het verhogen van de weerstand. Noten verhogen je immuunsysteem en zorgen voor een mooie huid en sterke nagels. Volkoren granen beschermen je tegen darmkanker en een hoge bloeddruk. Een stofje in bittere chocola verlaagt ontstekingsreacties in je lichaam. Bovendien schijn je met het eten van chocola een “geluksstofje” in je hersenen vrij te maken, die je een soort verliefdheidsgevoel geven. Vandaar dat een reep chocolade lijkt te helpen bij liefdesverdriet. En wist je dat brandnetelthee je lichaam zuivert?

Verkeerd eten maakt ziek

Zoals eerder aangegeven, maakt ongezond voedsel futloos en dik. Je lichaam krijgt eten binnen wat het moet verwerken, maar kan er geen energie uit halen. Dat is energieverspilling. Je laat toch ook niet alle lichten branden als je overdag niet thuis bent? Er zijn voedingsconsulenten die waarschuwen voor voedsel dat zelfs gevaarlijk zou kunnen zijn voor je gezondheid. Het eten van geraffineerde suikers maken je lichaam vatbaarder voor ziektes en wordt gelinkt aan kwaaltjes als migraine en eczeem. Toegevoegde E-nummers aan voedselproducten worden door ons lichaam niet goed verwerkt en maakt dat we moe zijn en een vale huid krijgen. Kortom, zo puur en gevarieerd mogelijk eten houd je gezond.