welke buikspieroefeningen zijn fout?

Gemaakte fouten bij buikspieroefeningen

Wanneer mensen de buikspierenFoute sit up willen gaan trainen en beginnen met buikspieroefeningen, dan lopen ze vaak te snel van stapel, ze hebben eindelijk die motivatie gevonden om het uiteindelijke doel te bereiken. Ze gaan regelmatig naar de sportschool, letten op het eten en doen extra veel buikspieroefeningen.  Men denkt dan dat het goed is en er resultaat me gehaald kan worden, maar na een aantal weken zonder een duidelijk resultaat dit proces te hebben gevolgd, raakt men gefrustreerd en stoppen ze. Grote vraag hoe dit nou komt? Want er worden wel degelijk fouten gemaakt.

 

Buikspieren

De buikspieren bestaan uit een aantal interne en externe spieren. Omdat je de spieren graag wil zien, zal er ingegaan worden op deze buikspieren. Dit zijn de externe spieren. De sixpack bestaat maar uit een spier, de rechte buikspier. Door de pezen worden de streepjes op de spier gemaakt doe ver deze rechte buikspier lopen. Wanneer je de rechte buikspier dikker maakt en de pezen verder in de spier zullen trekken, zullen de buikspieren beter zichtbaar zijn in verschillende stukjes. Naast een sixpack kun je ook een fourpack of een eightpack hebben. Je kunt zo trots willen vertellen dat je een sixpack hebt, maar misschien heb je wel een fourpack. Je zit nu eenmaal aan het aantal pezen vast dat je hebt en je kunt dit niet veranderen.

Soorten buikspieren

 

De focus op buikspieroefeningen

Veel mensen denken dat je door een bepaalde spiergroep te trainen plaatselijk vet kunt verliezen. Dit is een verkeerde gedachte, want naast dat je vet verbrandt bouw je een spiermassa op. Wil je de spieren opbouwen, dan is het deels plaatselijk trainen waar. Je moet er inderdaad voor zorgen om de buikspieren op regelmatige basis aan te spannen om ze sterker te maken en beter te ontwikkelen. Maar dit gebeurd niet alleen door het doen van buikspieroefeningen, want die spieren van het midden lichaam worden bij iedere sportieve beweging aangespannen. Tijdens hardlopen en fietsen zul je dus ook de buikspieren gebruiken. De specifieke focus op buikspieroefeningen voor een spieropbouw is dus niet echt nodig.

 

Plaatselijk vet verbranden is onmogelijk als we kijken naar de vetverbranding. Het lichaam werkt niet zo dat wanneer je buikspieroefeningen doet het vet op de buik verbrandt zal worden. Het lichaam zal bepalen welk reservoir er gebruikt wordt, dat afhangt van het moment van verwerken en verbranden van voedingstoffen.

 

Weinig zin dus om de focus te leggen op buikspieroefeningen, en beter fitness- of groepstrainingen of trainingen met een hoge intensiteit te doen waar je de grote spiergroepen, maar het liefst alle spieren in het lichaam aanspreekt.

Planking

Te weinig kennis van goede voeding voor te fitnessen

Het is belangrijk om een goed eetpatroon te hanteren voor het behalen van fitnessresultaten. Het bepaald 80% van het uiteindelijke resultaat, wat door veel mensen nog onderschat wordt. Men denkt dat de spieren op de sportschool gekweekt moeten worden, maar dit gebeurd juist buiten de sportschool. Je kunt namelijk de effecten van de training zowel voor als na de training positief laten verlopen, maar ook negatief. Maar alleen met de juiste voeding voor en na de training kom je er niet, gezond eten speelt ook een belangrijke rol.

 

Hoe het beste buikspieren te trainen

Buikspieroefeningen  zijn op drie bewegingen gebaseerd:

  • De bekken kantelen.
  • De benen helpen bij het naar voren toe optillen.
  • De wervelkom draaien.

Een aantal oefeningen zullen alleen maar richting Buikspierenop een van deze bewegingen,maar zo zijn er ook trainingen die weer op alle bewegingen zullen richten. Helaas kun je niet maar een deel van de buikspieren trainen, waar alle buikspieren in bepaalde mate worden getraind met elke willekeurige buikspieroefening. Wel kan een oefening de nadruk leggen op een bepaald gedeelte van de buikspieren, namelijk de bovenkant, onderkant of zijkant. Maar de meeste buikspieroefeningen zullen zich richten op de bovenkant van de buikspieren. Dit kan als reden hebben omdat dit dan ook het beste zichtbaar is.

 

Voorbeelden van effectieve oefeningen voor de buikspieren:

  • Bovenkant: crunches, een vrije eenvoudige oefening met korte bewegingen en als je het goed doet zullen de buikspieren goed gaan branden.
  • Onderkant: hanging leg raises, de zwaarste en beste oefening voor de onderkant van de buikspieren en reverse crunches, een goede vervanging wanneer de hanging leg raises lastig is.
  • Zijkant: side crunches, voor de schuine buikspieren te trainen.

De buikspieren te vaak trainen

Helaas, door buikspieren teveel te trainen Rugproblemenzal je niet sneller resultaat boeken. Net als de benen en de rug zullen de buikspieren 1 tot 2 dagen nodig hebben om te herstellen van een intensieve training. Door de buikspieren teveel te trainen kan het zelfs zo zijn dat je juist minder snel resultaat boekt en de kans op blessures vergroot.

 

Probeer deze fouten zoveel mogelijk te voorkomen nu je ervan op de hoogte bent. Je zal ze nu sneller herkennen en daardoor zal het hopelijk makkelijker zijn om nou echt dat resultaat te kunnen bereiken en trots te zijn op de prestaties.